Friday 30 May 2014

Mengenal Haiwan, Tips dan Pengalaman Ke Zoo Negara

Teks : Nor Azua Ruslan

Awal bulan lepas April yang lepas, kami sekeluarga ke Zoo Negara. Ini kerana Sarah sudah selesai modul Animal Kingdom di Playgroup Excel Khalif. Topik ini berjalan selama 8 minggu. Macam-macam haiwan yang Sarah pelajari. Antaranya, zirafah, dinosour, singa, penguin, burung, kura-kura dan beruang. Modul Animal Kingdom ini merupakan modul terakhir dalam siri Playgroup di Excel Khalif ini. 



Video : Lagu kegemaran Sarah: Let's Go To The Zoo

Maka, setelah modul ini selesai, kami sepakat untuk membawa Sarah melihat sendiri dan merasai pengalaman baru dalam mengenal dunia haiwan. Sarah sangat teruja meilhat semua haiwan di Zoo Negara secara langsung di depan mata, berbeza dengan reaksi Sarah apabila melihat paparan haiwan di kaca TV. Semasa kami ke Zoo Negara, kerja-kerja ubahsuai giat dijalankan. Oleh yang demikian, banyak tempat ditutup dan belum beroperasi. Antara tempat yang ditutup / belum beroperasi ialah Rumah Panda, Rumah Reptilia, Rumah Rama-rama dan Rumah Lebah. 

Tips 1: Sila semak dahulu dengan Zoo Negara status kerja-kerja ubahsuai sebelum rancang lawatan. Lebih berbaloi ke sana apabila semua kerja-kerja ubahsuai siap dijalankan.

Lawatan ke Zoo Negara ini seolah 'come back' kepada saya kerana semasa saya kecil, saya kerap ke sini. Ini kerana saya suka bertandang ke rumah Pak Ngah saya yang terletak berdekatan dengan Zoo Negara ini, iaitu Taman Zooview. Dari rumah Pak Ngah, saya boleh dengar bunyi ngauman singa di tengah malam dan boleh mendengar suara penonton bersorak semasa pertunjukan pentas. Saya masih ingat pengalaman saya yang selalu merengek hendak ke rumah Pak Ngah, hanya kerana rumahnya berhampiran Zoo Negara. Dengan harapan dapat pergi zoo selalu. Lagipun saya suka berkawan dan bermain dengan sepupu saya yang comel -comel waktu itu. Kini, kami masing-masing sudah besar dan seingat saya kali terakhir saya ke Zoo Negara adalah pada tahun 2004. Waktu itu Zoo Negara mengadakan Safari Night Life. Saya ke sana membawa adik-adik saya yang masih kecil waktu itu.

Kami tiba di Zoo Negara lebih kurang jam 11.00 pagi. Harga tiket dewasa ialah RM30 dan untuk kanak-kanak bawah 3 tahun seperti Sarah adalah percuma. Kami dimaklumkan bahawa Pertunjukan Haiwan sudah pun bermula. Kami cuba berlari ke pentas pertunjukan dan sempat juga  menonton pertunjukan singa laut. Kami hanya dapat menonton sebentar sahaja kerana 15 minit kemudian, pertunjukan pun tamat. Kami memasang hajat jika sempat, kami akan tonton pertujunkan seterusnya pada jam 3.00 petang. 

Sumber Imej : Website Zoo Negara
Imej : Bergambar kenangan di pentas pertujukan
Tips 2 : Cuba datang lebih awal ya. Boleh tonton pertunjukan haiwan sesi 11.00 pagi. Cuaca awal pagi pun kurang panas. Bawa botol air besar kerana anda dan anak-anak pasti haus di sepanjang perjalanan.

Kami memilih untuk berjalan kaki sahaja sepanjang sesi lawatan. Agak memenatkan tetapi lebih seronok berjalan berbanding menaiki tram. Tidak seperti sewaktu saya kecil dahulu. Perkhidmatan tram adalah percuma. Kini perkhidmatan tram dikenakan bayaran RM5.00 untuk dewasa dan RM3.00 untuk kanak-kanak berusia 2 tahun ke atas.



Kami mulakan eksplorasi dengan melawat akuarium yang terletak berdekatan dengan pentas pertunjukan. Berhadapan pentas juga terdapat rumah penguin. Penguin-penguin diletakkan di dalam rumah kaca. Sarah terpegun dengan penguin-penguin comel tersebut.

Sumber Imej : Website Zoo Negara
Zoo Negara sangat luas. Perjalanan agak memenatkan. Terdapat bangku-bangku rehat disediakan di kiri atau kanan jalan di sepanjang perjalanan.

Tips 3 : Galakkan anak kecil berjalan atau duduk di dalam stroller / push chair atau gunakan baby carrier.  Jika penat, duduk seketika untuk melepaskan lelah. Ini penting supaya anak sentiasa seronok dan tidak terlalu penat jika dipaksa meneruskan perjalanan.

Tips 4 : Rancang perjalanan anda. Lihat dahulu peta Zoo Negara dan buat perancangan hendak mulakan perjalana dari mana. Dapatkan peta ini secara percuma di pintu masuk Zoo Negara atau cetak dari laman web Zoo Negara.

Tips 5 : Bawa snek atau bekalan ringan supaya dapat mengisi perut yang lapar. Kami berhenti seketika di restoran berdekatan Dataran Dato Islmail Hutson. Di sini ada restoran yang menjual burger dan makanan goreng.

Imej : Bergambar dengan latar belakang singa

Imej : Aktiviti kraf membuat singa

Imej : Bergambar dengan latar belakang zirafah

Imej : Aktiviti kraf membuat zirafah menggunakan penyepit baju

Imej : Aktiviti kraf membuat ular
Tiada pengalaman bergambar dengan ular kerana rumah reptilia ditutup

Imej : Aktiviti kraf membuat kolaj kura-kura


Imej : Bergambar di depan rumah penguin



Imej : Aktiviti kraf membuat topeng penguin
Imej : Berpeluang begrambar dengan burung semasa Animal Show jam 3 petang

Imej : Aktiviti kraf membuat kolaj burung

No comments:

Post a Comment