Wednesday 21 May 2014

Cerita Mini Cooper dan Impian Baru

Teks : Nor Azua Ruslan


Awal bulan Mei yang lalu, saya menghadiri satu majlis anjuran BMW Malaysia di Putarajaya, iaitu BMW Motorrad Day 2014. Majlis tersebut adalah sempena pelancaran model terkini motosikal berkuasa tinggi keluaran BMW. Oh! Saya bukalah peminat motosikal, kebetulan waktu itu saya dalam perjalanan hendak pulang dan melalui kawasan acara terbabit di belakang Palaca of Justice. Kami sekeluarga tertarik dan berhenti untuk melihat dengan lebih dekat. Apa yang menarik perhatian saya ialah booth yang mempamerkan kereta Mini Cooper S model terbaru. Aduhai, jatuh cinta dibuatnya. Bukan apa, saya memang memasang impian nak beli kereta yang kecil dan comel supaya senang saya nak parking kereta. Di tempat kerja saya memang terkenal dengan masalah parking yang tidak mencukupi. Pernah ada satu insiden kereta saya dilanggar oleh seseorang. Habis calar dan kemik, tetapi tiada siapa yang berani tampil dan mengaku. Hairannya, saya tahu orang itu satu jabatan dengan saya.

Baiklah, berbalik dengan cerita Mini Cooper S tadi, saya berkenan dan teringin pula nak pandu uji. Selesai isi borang dan ambil kunci, saya terpandang model Countryman pula. Alahai, yang ini pun memikat jiwa. Saiznya besar sedikit dari model S, ada 4 pintu dan sangat sesuai untuk keluarga bersaiz kecil seperti saya. Saiz ruang dalamannya seperti Myvi lama saya yang sudah selamat dijual untuk membeli rumah. Jadi kami sepakat pandu uji si Countryman ini. Eh, saya yang pandu uji, bukan suami saya. Kata suami, ''sayang yang berkenan, sayanglah cuba bawa''. Menurut salesman Mini Cooper ini , model Countryman ini dipasang di Malaysia, berbanding dengan model S yang memang sepenuhnya diimport dari luar.

Jujurnya, saya sangat suka saiznya yang compact dan kemasan dalaman kereta ini. Walaubagaimanapun, di sebalik harganya yang kurang mampu milik ini, saya rasa kurang berbaloi disebabkan aksesori yang datang bersama kereta ini kurang memuaskan. Paparan utama di tengah-tengahnya adalah skrin rpm yang terlalu besar dan menjadi 'centre of attraction'. Saya berpendapat lebih elok menjadi skrin i-drive yang lebih mesra pengguna atau papan skrin sesentuh pelbagai guna contohnya ; paparan koordinat GPS / maps, paparan kamera depan/belakang (mudah nak anggar semasa parking) atau paparan video dari internet atau USB. Saya berpendapat pengguna tidak perlukan skrin rpm yang terlalu besar sebegitu. Ini kereta-kereta compact model terbaru jenama lain kebanyakannya ada paparan skrin pelbagai guna ini. Mungkin BMW perlu buat penambahbaikan dari segi nilai yang diberikan kepada pengguna supaya berbaloi dengan harganya.



Imej :Bergambar kenangan bersama si Countryman

Saya tidak berhajat untuk membeli tetapi sekadar mencuba. Harganya boleh tahan RM2++K. Aduhai harganya lebih kurang 1/3 rumah kondominium / apartment semasa di Putrajaya. Lagipun, saya mahu fokus kepada pembelian rumah dahulu buat masa ini dan kereta saya sekarang masih berkeadaan baik walaupun saiznya menjadi sedikit halangan untuk saya bawa ke tempat kerja. Sudahnya suami hantar setiap pagi dan kereta ditinggalkan di rumah sebelum dia pula ke tempat kerja. Walaubagaimanpun, kalau diberi percuma, mestilah saya suka. Boleh bawa ke tempat kerja dan selit-selit parking kat mana-mana kerana saiznya kecil. Tak perlu lagi susahkan suami untuk hantar dan jemput saya. Kesian juga pada suami terpaksa bergegas pulang untuk jemput saya setiap hari. 



Maka, saya dengan gigihnya masuk peraduan anjuran Watson Malaysia yang menawarkan kereta Mini Cooper S ini. Penyertaan adalah dengan menjadi ahli Watson VIP atau dengan setiap pembelian RM80 dalam satu resit. Pembeian hendaklah barangan daripada jenama yang telah disenaraikan di dalam peraduan ini.  Peraduan bermula pada 24 April 2014 - 21 Mei 2014. Kalau ada rezeki, bolehla bawa pulang kereta ini dengan bantuan Watson.

Keahlian RM18.00. Saya teruja menjadi ahli semata-mata kerana cik Cooper.

Antara barangan yang dibeli di Watson. Promosi RM85/2 pek.
Setiap pek mengandungi 12 botol.
Uniknya pembelian 3 pek akan dapat percuma 1 pek lagi.
Tawaran sehingga 30 Jun 2014

No comments:

Post a Comment