Friday 18 April 2014

Semangat Baru

Teks : Nor Azua Ruslan

[TESTIMONIAL BENGKEL BRANDING NISA NUA]

26 Jun 2013
Saya mula diperkenalkan tentang Working At a Home Mom (WAHM) melalui medium Facebook. Waktu itu saya terbaca post tentang Pakej eBook. Salah satu tajuk ebook yang menarik perhatian saya ialah WAHM SAHM SOHO. Kebetulan ketika itu saya baru selesai bengkel menjahit, maka eBook Mula Bisnes Butik juga menarik perhatian saya. Hati saya tertarik. Saya hubungi pemilik Aizmall Gedung Buku Online. Pemiliknya Anys Idayu. Ramah dia melayan soalan-soalan saya. Sabar dia melayan karenah saya. Anys kata kalau saya ambil pakej tersebut, saya akan diberi percuma sebuah buku fizikal bertajuk Jana Wang Dari Rumah, hasil tulisan Pn Masidayu Ahmad.  Saya mengambil sedikit masa untuk buat keputusan. 


Imej: Pakej yang telah menawan hati saya.




27 Jun 2013
Sehari kemudian, saya terbaca tentang eBook yang sama di Wall FB sahabat baik yang saya kasihi Nisa Nua pula. Hati saya berbelah bagi. Allah, Nisa pun jual buku yang sama juga. Nisa juga yang perkenalkan saya tentang kak Masidayu. Pelopor Akademi Bekerja Dari Rumah. Mahu saja saya ubah fikiran untuk batalkan hasrat membeli pakej eBook dari Anys, tapi saya tak tergamak. Saya rasa mungkin Allah temukan saya dengan Anys dahulu kerana telah tertulis rezeki Anys dengan saya pada hari itu.

Saya hubungi Nisa dan ceritakan perasaan serba salah saya kepadanya. Saya memang selesa bercerita dengan Nisa. Entah kenapa, saya rasa risau kalau-kalau dia berkecil hati jika saya tidak membeli pakej eBook yang sama darinya. Tak silap saya waktu itu, mungkin sudah genap setahun Nisa letak jawatan sebagai penjawat awam. Sudah lama saya tak bertemu dia. Terakhir kami bertemu ketika saya baru seminggu berpantang. Dia pun sudah tinggalkan Bangi, berhijrah ke Melaka. Sungguh, saya tidak tahu. Kalau saya tahu, mestilah awal-awal saya pilih Nisa.


Imbas kembali Oktober 2011
Nisa adalah orang yang saya hubungi dari jauh untuk saya minta pandangan apabila mendapat tawaran bekerja di sektor awam. Waktu itu saya di Manchester. Lega dapat bercakap dengan Nisa, saya buat keputusan serta-merta terbang pulang ke tanah air untuk melapor diri sebagai tanda menerima tawaran jawatan Arkitek di sebuah agensi teknikal di Malaysia. Nisa kata pada saya, ''Wawa lapor diri dulu, tangguh kemudian''. Nisa punya aura melegakan, setiap bait perkataannya penuh motivasi. Saya kenali Nisa sejak 2006. Kami rapat. Waktu itu Nisa menjalani latihan praktikal di firma arkitek tempat saya bekerja. Kami selalu habiskan masa makan tengahari bersama. Walaupun tempoh latihan praktikalnya singkat, hubungan kami masih berterusan. 

SubhanaAllah, seperti yang saya jangka Nisa sedikit pun tidak berkecil hati. Malah Nisa terangkan lebih jelas tentang pakej kelas yang ditawarkannya selain produk eBook. Sedikit tidak tercalar emosinya. Saya katakan padanya, tak mengapa saya beli buku dari Anys, saya akan masuk kelas dengan Nisa.


01 Julai 2013
Anys hubungi saya semula. Katanya promosi masih ada. Saya terus buat pembayaran dan peroleh 2 buah eBook, link untuk belajar asas blog dan sebuah buku fizikal Jana Wang Dari Rumah. Saya akan ulas buku-buku ini dan kongsikan dengan anda dalam entri yang lain ya. Di sini saya nak ceritakan yang pengalaman saya hanya melalui pembacaan sahaja, saya tidak praktikkan. Saya hanya membaca, tiada amali, tiada perbincangan mahupun pertanyaan kepada penjual . Saya tidak nampak kepentingan blog dan apa yang boleh saya manfaatkan daripadanya. Di sini adalah kekhilafan saya sendiri, tiada kena mengena dengan penjual atau produk yang dijual. eBook tersebut padat dengan informasi tapi sayangnya saya tidak melihat dengan mata hati. Cadangan saya, sekiranya anda mahu beli buku / eBook tersebut, ada baiknya jika anda memilih untuk sertai kelas juga kerana melalui kelas, anda akan bergabung dengan lebih ramai kawan-kawan dan anda akan dibimbing langkah demi langkah. Melalui kelas juga anda lebih bersemangat.

04 Mac 2014
8 bulan berlalu dan saya semakin hari semakin sibuk dengan tugasan di pejabat. Kekangan masa membuatkan saya lupa seketika persediaan saya untuk mencapai impian yang saya idamkan selama ini. Tetapi 3 hari sebelum hari lahir saya, tergerak di hati saya nak hubungi Nisa. Hari tu saya bulatkan azam untuk join kelas Nisa. Malangnya kelas online Nisa dah ditutup. Ini kerana sambutan yang amat luar biasa membuatkan beliau sibuk hingga memilih untuk buat bengkel / coaching satu hari yang bersiaran secara langsung bagi bersemuka one to one dengan anak-anak muridnya. Saya tidak kecewa kerana saya dah pasang niat nak sertai bengkel Nisa walaupun waktu itu, tarikh bengkel belum ditetapkan. Saya tak sabar nak jumpa Nisa waktu itu. Saya ajak sahabat yang lain namun hanya seorang sahaja yang betul-betul berminat. 

Imej: Perbualan melalui Whatsapp 

06 April 2014.
Hari yang ditunggu pun menjelma. Awal pagi saya dah hubungi Nisa bertanyakan anggaran masa bengkel akan berakhir supaya suami yang menghantar boleh rancang aktiviti dengan anak pada hari tersebut. Saya amat seronok pada hari itu. Saya sampai di UTM KL dengan sedikit rasa sedih sebab bidadari kecil saya menangis ketika berpisah dengan saya. Namun saya gagahkan hati dan sebaik keluar dari pintu lif , Nisa seolah menyambut kedatangan saya (sedangkan Nisa waktu itu sebenarnya menunggu seorang pegawai teknikal untuk memperbaiki sistem audio visual di bilik seminar). Saya hadir dengan berbekalkan sedikit ilmu tentang WAHM yang saya peroleh hasil dari pembacaan buku dan eBook, saya kosongkan gelas dan bersemangat untuk menimba ilmu hari itu. Saya belajar banyak perkara hari itu. Antranya saya rumuskan seperti di bawah :

·        Setiap perkara yang terjadi ke atas kita telah tertulis di luh mahfuz, tiada apa yang berlaku secara kebetulan. Semua telah dirancang oleh Allah. Oleh itu, setiap apa yang kita mahu lakukan, tanya Allah dulu. Hantar kertas cadangan kita kepada Allah dan mohon supaya Allah permudahkan jalan kita atau tunjukkan kita jalan lain yang lebih baik kerana Allah adalah sumber terbaik untuk kita dapatkan kepastian.

·       Saya juga belajar mengenai kebaikan penjenamaan di dalam perniagaan dan jenis perniagaan yang baik. Perniagaan yang baik adalah perniagaan yang memberi perkhidmatan. Dalam erti kata lain perniagaan yang membantu menyelesaikan masalah orang lain. Saya belajar melihat masalah sebagai satu peluang yang boleh kita manfaatkan. Bantu dan bantu. InsyaAllah bila kita bantu orang, Allah akan bantu kita.

·       Saya juga belajar tentang kembali kepada fitrah peranan hakiki seorang wanita di dalam Islam. Saya sependapat dengan Nisa dalam hal ini dan ini adalah perbincangan dan perbualan yang kerap Nisa utarakan sewaktu makan pagi dan tengahari sepanjang saya bekerja di bawah satu bumbung dengan beliau. Justeru, saya memasang impian yang sama. Saya akui tidak semua wanita bersetuju dengan pendapat ini. Tapi topik ini dirungkaikan tanpa kekerasan atau paksaan. Bersahaja dan santai. Nak tahu lebih lanjut, boleh sertai bengkel ini ya. Anda jangan salah faham pula ya. Bengkel ini bukan bertujuan mengajak kita ramai-ramai berhenti kerja.

·       Saya belajar tentang bagaimana merancang kertas kerja dan apa isi kertas kerja yang perlu ada bagi setiap perniagaan di dalam Fail Sulit. Saya belajar kepentingan Fail Sulit ini dan manfaat daripadanya. Setiap Fail Sulit adalah istimewa dan custom to our on project. Malahan, boleh digunapakai untuk apa jua perancangan baru, bukan untuk perniagaan semata-mata.

·       Topik yang paling saya gemari adalah blog. Kerana blog telah membuka mata hati saya supaya menggunakan medium atas talian dengan lebih bermanfaat. Saya belajar berkongsi dan tidak lokek dalam ilmu. Nisa terangkan dengan teliti langkah demi langkah dalam asas blog. Saya dapat kesedaran bahawa blog mudah diakses seluruh dunia tanpa sempadan, alangkah sayangnya kalau kita tidak manfaatkan sepenuhnya.


11 April 2014
Saya peroleh Semangat Baru. Saya bina blog setelah beberapa hari tinggalkan bengkel. Risau pula kalau-kalau semangat luntur. Saya praktikkan apa yang saya belajar di bengkel dan rujuk semula eBook yang telah saya beli tempoh hari. Sungguh, Allah telah hidangkan semua depan mata saya. Saya perlu manfaatkan sebaiknya. Saya bersemangat, idea mencurah-curah, banyak entri kosong yang saya rancang tajuknya dan pecahan tajuknya. Saya mohon Allah beri saya kekuatan supaya beristiqamah dalam menulis. Niat saya berkongsi pengalaman dan pengetahuan yang sekelumit kecil ini dengan pembaca dan berharap agar dapat dimanfaatkan oleh semua. Hasil dari bengkel yang saya hadiri, saya amat menggalakan agar pembaca yang saya kasihi sekalian juga membina dan menulis di dalam blog. Blog adalah kisah kehidupan kita. Coretan di dalam blog adalah peninggalan kita kelak. Tulislah yang baik-baik sahaja. Yang tidak baik, kita ceritakan dan mohon bantuan daripada Allah. Semoga entri ini menjadi manfaat untuk semua.

Imej : Bergambar kenangan dengan Teacher Nisa.


Bengkel Nisa di Melaka dan Kuala Lumpur dah selesai. Bengkel terakhir nanti di Kelantan. Orang-orang Kelantan boleh sertai.  Boleh berkenalan dengan sahabat saya Nisa dan saya pasti anda tak akan rasa rugi. Boleh hubungi beliau seperti yang tertera di poster di bawah dan boleh mendaftar di blog bengkel beliau. Secara peribadi, saya kagum dengan Nisa. Nisa kini menjadi sahabat, guru dan mentor saya. Semoga Allah permudahkan perjalanan dan perjuangannya. Terima kasih Teacher Nisa.



Salam penuh kasih sayang
NOR AZUA RUSLAN

No comments:

Post a Comment