Tuesday 13 May 2014

Ulasan eBook Super WAHM Super Mom

Teks : Nor Azua Ruslan
Sumber : Aishah Hussein

Walaupun saya masih belum bergelar WAHM, namun eBook ini telah memberi gambaran sebenar bila masanya telah tiba untuk saya betul-betul menjadi WAHM. Buku ini sangat berguna sebagai persediaan dan persiapan awal dari segi mental dan fizikal sebelum saya meletakkan jawatan. Bagi wanita yang bekerjaya, saya sarankan supaya baca eBook ini kerana ramai di antara kita yang hendak berhenti kerja kerana mahu menumpukan perhatian terhadap anak dan keluarga, amnya. Tetapi tahukah apabila kita sudah berhenti nanti, cabaran besar menanti kita entabila menguruskan rumah tangga dan dalam masa yang sama mahu menguruskan bisnes umpamanya. Di sini diceritakan tentang aset penting WAHM iaitu masa dan tips pengurusan masa. Jom baca lebih lanjut ulasan buku ini :








Hari ini barulah saya dapat menghabiskan bacaan ebook Super Wahm Super Mom.   Walaupun saya sendiri sudah memegang jawatan seorang WAHM sejak 2 minggu lalu, tetapi terlalu banyak tugasan yang perlu dibuat.  Tiada ruang untuk saya selitkan bagi pembacaan ebook ini.  Alhamdulillah akhirnya Allah mengizinkan saya menamatkan pembacaan ebook ini.

Ingin saya memetik salah satu kegembiraan dan keseronokan bekerja dari rumah yang disenaraikan oleh penulis:

Pilih yang terbaik untuk kehidupan. Hidup hanya sekali, jangan rugi dengan melakukan
perkara yang meningkatkan tekanan kehidupan. Anak-anak juga membesar sekali sahaja, jadi masanya untuk merai semasa proses mereka membesar.

Salah satu sebab kenapa saya berhenti kerja adalah untuk berada bersama-sama dengan anak-anak saya.  Ketika saya tekad untuk berhenti kerja, saya memang betul-betul berserah kepada Allah untuk menentukan pilihan saya.  Kerja sehingga usia 50 tahun  pun tidak akan mendapat ganjaran yang kita inginkan.  Saya tidak mahu lagi melepaskan peluang untuk melayan anak-anak seperti peluang yang telah saya lepaskan sewaktu dengan anak sulung dulu.  Betul, mereka membesar hanya sekali dan saya rasa amat rindu untuk membelai anak sulung saya ketika beliau kecil dulu.  Seperti wujud satu tidak kepuasan di dalam diri ini.

Sebelum saya mengenali penulis, saya memang pernah dengar perkataan WAHM dan  SOHO.  Tetapi tidak tahu perbezaannya.  Setelah membaca ebook ini, barulah saya faham apa takrifan yang sebenarnya.

Ebook ini sangat sesuai untuk dijadikan bahan bacaan bukan sahaja untuk suri rumah sepenuh masa tetapi juga untuk ibu-ibu yang bekerja.  Bagi wanita-wanita yang bercadang untuk berhenti kerja dan bekerja dari rumah, memang elok membaca ebook ini untuk dijadikan panduan.  Sayangnya saya tidak diketemukan dengan ebook ini sebelum saya membuat keputusan untuk berhenti kerja.  Apa-apa pun, syukur masih belum terlambat untuk dijadikan panduan.

Di dalam ebook ini terdapat tips untuk menguruskan stres, tips sukses urus masa dan tips urus rumahtangga.  Ramai yang menyangka suri rumah sepenuh masa ada banyak masa untuk bersembang dan menonton tv.  Tanpa pengurusan masa, satu tugas pun tidak akan selesai. 

Saya sendiri juga sudah melaluinya.  Walaupun masih baru bergelar WAHM, saya sudah  rasa seperti masa 24 jam itu tidak cukup buat saya.  Masa mula-mula berhenti kerja, semua kerja di rumah saya rasa saya perlu untuk selesaikan.  Mula rasa stress mana satu nak buat ni.  Dengan kain sampai 2 bakul tidak berlipat, masa untuk masak lagi, masa untuk selesaikan kerja online.  Tetapi Alhamdulillah, sekarang saya sudah mula boleh selesaikan sedikit demi sedikit secara perlahan-lahan.

Saya mulakan dengan bangun lebih awal dan selesaikan persiapan untuk anak-anak seperti biasa. Setelah mereka semua sudah pergi ke sekolah dan pejabat, saya akan berehat dan selesaikan dulu urusan saya dengan Allah. Kemudian barulah saya selesaikan tugas di rumah dan sambung dengan tugasan online saya. 

Tidak dinafikan juga bekerja sendiri ini kita dapat menyusun jadual kita sendiri.  Tetapi semangat kena kuat untuk disiplinkan diri.

Secara keseluruhannya ebook Super Wahm Super Mom ini amat sesuai dimiliki oleh semua wanita yang bekerja di pejabat mahupun di rumah.


Semoga Bermanfaat

Jazakallah

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Isi Kandungan eBook Super WAHM Super Mom :
Bab 1: Apa itu wahm, sahm, soho

Bab 2: Mengambil keputusan bekerja dari rumah 
2.1 Sudah tidak ada hati bekerja


2.2 Persediaan asas

2.3 Langkah bijak Aida Fadzlin sebelum berhenti kerja
2.4 Puan M berkongsi dilema

Bab 3: Kisah Inspirasi Wahm, Soho

3.1 Norhanita Bahrom. Gobok Boutique
3.2 Fauziah Ahmad, 

3.3 Farah Hafizah 
3.4 Norazizah Ruslan-Business & health advisor
3.5 Lyna Noh - Malaysian Mums Biz Network
3.6 Faziatun Nisa Chocville Online Choc Boutique
3.7 Durra Mohamed Jamri 
3.8 Hani Arziana-SoHoIBU
3.9 Noor Hidawati
3.10 Harlinda Halim-Malaysian Work-At-Home-Mom Community
3.11 Nadzura Sabry

Bab 4: Cabaran bekerja dari rumah dan solusi

4.1 Bekerja di rumah tanpa pembantu
4.2 Urus stres dengan super gembira

4.3 Cabaran bekerja dengan anak kecil
4.3 Norhafizah Madzlan-cabaran mengurus enam anak
4.4 Zaila, berkorban kerjaya demi keluarga
4.5 Norain Kanafi

Bab 5: Tips sukses urus masa

5.1 Pengurusan masa untuk wanita
5.2 Ibu super sibuk, tips terapi diri

5.3 Urus masa keluarga
5.3 Sibuk yang fleksibel

Bab 6 : Tips urus tenaga super mama

6.1 Tenangkan diri, jangan stress, stres!
6.2 Fokus kepada matlamat

6.3 Rawat dan rehat

Bab 7: Tips urus rumah tangga

7.1 Mengawal semangat yang teruk
7.2 Perlukah pembantu rumah?

7.2 Cari kelainan untuk segarkan urusan rumahtangga
7.3 Kelaziman surirumah yang menyeronokkan

Bab 8: Tips motivasi surirumah terhebat


8.1 Setiap orang ada satu kisah
8.2 Bekerja dengan jiwa

8.3 Mengekalkan momentum motivasi
8.4 Kisah teladan sepanjang zaman


Dapatkan eBook Super WAHM Super Mom ini dari saya dengan harga RM25 sahaja. 

Klik link untuk mengisi Borang Tempahan atau Whatsapp saya 011 2628 7438.
Klik untuk kembali ke Koleksi eBook
Beli eBook ini dengan harga pakej. Lihat  Pakej eBook atau Pakej Kelas Online

NOR AZUA RUSLAN
Pengurus Online,
[ Akademi Bekerja Di Rumah ]

No comments:

Post a Comment