Wednesday 11 June 2014

Dekorasi Seni Khat

Teks : Nor Azua Ruslan


Seni khat moden atau khufi menjadi trend terkini dalam dekorasi hiasan dalaman kediaman masa kini. Saya sendiri berpengalaman menempah nama saya, suami dan bidadari kecil saya untuk diabadikan sebagai seni khufi sebagai tanda kenang-kenangan dan juga hadiah hari lahir suami saya pada tahun lepas. Saya membuat tempahan melalui Facebook Khufi Art dan hari ini ketika menggunakan google untuk membuat carian 'seni khufi', saya terjumpa tuan punya blog Khufi Art ini.


Sumber : khufiart.blogspot.com

Seingat saya, proses tempahan amat mudah dan berjalan lancar. Ini kerana sudah ada album portfolio mereka di Facebook dan blog yang memudahkan pelanggan melihat hasil kerja mereka. Ini memudahkan pelanggan seperti saya untuk membuat pilihan. Saya memilih seni khufi yang berwarna-warni ini kerana saya mahu suntikan ceria di dinding saya. Saya masih dalam proses dekorasi di rumah baru. Saya baru berpindah ke kuarters 4 bulan yang lepas. Penat pindah sudah hilang, namun penat mengemas dan menghias masih ada. Masih ada kotak-kotak yang belum dibuka. Nampak agak perlahan projek dekorasi saya. Di bawah ialah imej seni khufi yang telah saya tempah dari Khufi Art. Hasilnya kemas dan sewaktu menerima bungkusan, semua seni khufi di dalam frame gambar ini dibalut kedap dan kemas. Saya ucapkan ribuan terima kasih kepada tuan Khufi Art yang amat prihatin tentang kondisi bungkusan yang akan sampai ke tangan pelanggan.
Sumber : khufiart.blogspot.com

Berdasarkan pemerhatian saya , seni khufi ini telah berevolusi dari segi rekabentuknya dari semasa ke semasa mengikut kehendak pasaran dan telah digunakan dengan meluas sekali, bukan sahaja sebagai perhiasan dinding, malah di gunakan secara meluas dalam rekabentuk produk seperti cenderamata ; t-shirt, mug, kad jemputan, ya'sin, goodies dan sebagainya.

Sumber : www.karyakufi.com

Sumber : khufiart.blogspot.com
Sumber : mamaannezz.blogspot.com
Sumber : Oh Pretty Please FB

Sumber : Oh Pretty Please FB

Masih ingat entri saya tentang kisah fireplace yang saya bawa pulang ke Malaysia? Saya ada menyebut tentang projek dekorasi fireplace bukan? Untuk pengetahuan semua, fireplace tersebut saya letakkan ia dengan berlatar belakangkan dinding berwarna oren. Semasa saya berpindah masuk ke rumah saya yang baru ini, dinding ini memang baru dicat berwarna oren sebagai feature wall, manakala dinding yang lain dicat warna krim. Sebentar tadi saya membuat carian di google dan terjumpa dengan seni khufi yang menggunakan seni grafik dalam rekabentuknya. Saya amat berkenan dengan rekabentuk seperti imej di bawah ini. Saya mahu suai padankan di feature wall oren saya. Kalau anda tahu di mana saya boleh tempah canvas khufi grafik seperti imej di bawah, mohon hubungi saya ya.

Sumber : google
Berikut ialah lakaran idea dekorasi feature wall saya. Saya bercadang meletakkan canvas khufi grafik Allah dan Muhammad SAW tersebut di dinding. Selain itu, saya bercadang membuat wall beading di kiri dan kanan fireplace ini juga. Juga ada beberapa aksesori perhiasan yang saya telah saya senaraikan dalam wishlist deco saya. Nantikan hasilnya ya.
 

Sekiranya anda berkenaan dengan salah satu hasil seni khufi di atas, sila lawat page dan blog mereka seperti berikut:




http://mamaannezz.blogspot.com


Semoga bermanfaat
Jazakallah


No comments:

Post a Comment